Bu yazımız da özellikle Hristiyanlık için önemli olan 7 tane
kiliseye bakacağız. Bu kiliselerin hem tarihi hem de Hristiyanlarca sembolize
edildiği için elbette ülkemizde bir kargaşa yada kendi tabirleri ile kaosa
sürüklemek için uğraşırlar. Amaçları ise bu kendileri için kutsal sayılan
kiliseleri kontrol altına almak ve hayallerinde ki evanjelizm projesini
gerçekleştirmek.
7 rakamı Yahudiler için çok önemli bir semboldür. Çoğu
nedenleri bu yedi rakamına bağlarlar.
Yuhanna'nın Esinlenme kitabı yedi kiliseye yazılan yedi
mektupla başlar. Yedi, Esinlenme kitabında en fazla kullanılan rakamdır.
Vahiy ikinci ve üçüncü bölümlerinde yedi mahalli kiliseden
söz edilmekte: Efes, İzmir, Bergama, Tiyatira, Sart, Filadelfiya ve Laodikya
kiliseleri. Rabbimiz İsa Mesih Patmos Adası'nda bütün görkemiyle öğrencisi
Yuhanna'ya açıklayarak yedi kiliseye yedi mektup göndermesini buyurdu:
"Gördiiğiinii kitaba yaz ve yedi topluluğa, yani Efes, İzmir, Bergama, Tiyatira,
Sart, Filadelfiya ve Laodikya'ya gönder."
"Söz konusu yedi kilise Vahiy' in yazılışmda
bildirildiği gibi Anadolu'nun Asya ilinde kımılmuş yedi topluluktu ... Sözii
edilen kiliseler Rab tarafından melekler olarak görülmekte. Betimsel kullanımla
her melek her kilisenin biitiiniinii temsil ediyor." (Sarkis Paşaoğlu ve
Haramlambos Bostancıoğlu, Mesih'in Dönüşü ve Dünyanın Sonu, GDK_X_ayın, Num:24,
s. 79)
1)
EFES KİLİSESİ-à
: İlk sevgisini yitiren kilise, (birinci ve ikinci yüzyıl). Efes M.Ö. 1000
yıllarında kurulmuş namlı bir şehir. Efes kelimesi Yunanca bakıyorum
anlamındadır. Diğer manaları da seven-arzu edilendir.
2)
İZMİR KİLİSESİ: Baskı gören
kilise,(ikinci-dördüncü yüzyıllar). İzmir M.Ö. 1000 yıllarında kurulmuş.
Lidyalılar şeh57 ri yıktı. 4. yüzyılda Büyük İskender yeniden kurdu. Efes'ten
sonra İzmir, Patmos'a en yakın kentti. İzmir sözünün Yunancası "Smyrna /
Müryağı, acılık" manasındadır.
3)
BERGAMA KİLİSESİ: Dünya ile uzlaşan ruhban
kilise, (4-6. yüzyıl). Pirgos ve Gamos Yunanca karşılığıdır ve manası kule ve
düğün demektir.
4)
TİYATİRA KİLİSESİ: Örfe bağlı karanlık çağ
kilisesi, (6. ilelS. yüzyıl arası). "Tiyatira" Bergama'nın 60
kilometre güney doğusundadır. Günümüzdeki Türkçe adı Akhisar' dır.
"Tiyatira" Yunanca "tyyo" dan gelir ve manası daimi kurbandır
5)
SART KİLİSESİ: : Uyanıp da yeniden uykuya dalan
reform kilisesi (1517-1648 arası) Burası Akhisar'ın elli kilometre güneyindeki
dağın eteğindedir. Sart birkaç manaya gelmektedir. Sıyrılanlar, tazelenmiş ve
ölçü ipi gibi. Sart kilisesinin Protestanlığın belirlediği zamana işaret
ettiğine inanılıyor. Yezbel'in Papalığın ... etkisi kırılmıştır. Luther,
Zwingli, Kavlin, Farel, Knox gibi reformcular
Hıristiyanlığa farklı bir bakış
açısı getirdiler. Protestan reformunun ana çizgisi başlangıçta üç noktada
özetlenebilir.
a) Hayat ve iman için gerekli tek kılavuz,
tek kural Kutsal Kitaptır.
b) Kurtuluş iman yoluyla inayettedir.
Kurtuluş için lüzumlu tek adım imanla kurtarıcıya verilmektedir.
c) Kilisenin tek efendisi ve rabbi göklere
yükselen Rab İsa Mesih' tir.
"Protestanlık belirdikten kısa bir
süre sonra kiliselerin çoğunluğu "yaşayan kilise" olarak belirdiyse
de "ölü" duruma düştü. Akılcılık, modernistlik, hümanizm ön sıraya
getirildi. Kutsal Kitap yerine insan aklı öne geçmeye başladı. Evrim teorisi,
hümanist felsefe bütün kiliseleri virüs gibi sardı. Protestanlık dünya ruhuyla
karışarak İncil'in temel gerçeklerinden uzaklaş58 maya başladı.
6)
FİLADELFİYA KİLİSESİ à Azınlık misyon kilisesi (1
700- 1900 arası). Burası Sart kilisesinin kırk kilometre güney doğusunda bir
yerdir. Filadelfiya, kardeşlik sevgisi manasındadır. Bu kilisenin tarihte
temsil ettiği dönem, söz konusu Protestanlar arasında gerçekleşen ruhsal uyanış
ve intibah dönemidir. Metodist, Pietist, Kalvinist, Moravlılar, Püritenler,
Baptistler vs. Hıristiyan akımları bu kilise merkezlidir. Bu kilisenin özelliği
Mesih' in sözüne sarılmak, Mesih'i yadsımadan her durumda ona sadık kalmaktı.
Burada "kendilerini gerçek Yahudi yerine koyup da Yahudi olmayan, ama
Şeytanın sinagogundan" olanlara değiniliyor... Mormonlar, Yehova
Şahitleri, British İsrailliler, Adventistler vb. Bu kümeleşmeler kendilerini
Vahiy'deki 144.bin Yahudi ya da İsrail'in kaybolmuş on kuşağı olarak
tanıtırlar. Filadelfiya kilisesi, yani sadık azınlık bu tür sapmalara sürekli
karşı durdu ve durmaktadır
7)
LAODİKYA KİLİSESİà
"Bizler şimdi Laodikya kilisesi döneminde yaşıyoruz ... Laodikya kilisesi
Vahiy' deki yedi topluluğun sonuncusudur. İsa Mesih tek övgüde bile bulunmadan
kiliseyi tenkit eder. Kilise "ne soğuk, ne de sıcak'' . . . Ne iman ediyor,
ne de inkar. Mesih inancıyla dünya bir arada yürüyor. İmanlılar İsa Mesih' e
önem veriyor, ama mahalli çıkara da sarılmış durumda. Zamanımızda da her mesele
halkın onayına, seçimine bırakılmış. Genel isteğe uygun ne varsa o uygulanır.
Halkı memnun eden vaazlar yapılır, halkın onayladığı çalışmalar düzenlenir.
Kilise Kutsal Ruh'un yöntemi, Kutsal
Kitab'ın buyruğu doğrultusunda değil, halkın arzusu kapsamında
yönetilir. Protestan kiliseleri Filadelfiya ve Laodikya olmak üzere ikiye
ayrılır."
Yedi kilisede dikkati çeken yedi ayrı durumla İsrail'in
tarihindeki durumu arasında çarpıcı benzerlikler vardır deniyor. İnayet
döneminde kilisenin geçtiği ruhsal evrelerin Eski Ahit'te İsraillilerin geçmiş
olduğu evrelere paralel olduğuna inanılıyor.
1. İsrailliler Mısır' dan Tanrı' nın halkı olarak
çıktıklarında tanrıları Yahweh'e sevgileriyle dikkati çekiyordu. Çıkışın
başlangıcında Tanrı'ya yönelik ilk sevgileri soğudu: (İlk sevgisini yitiren
Efes kilisesinin durumu gibi).
2. İsrailliler kırk yıl boyunca çölde çok ağır şartlar
altında yaşadı: Tıpkı sıkıntı çeken İzmir kilisesinin durumu gibi.
3. Moab ovalarında İsrailliler putlara tapıcılığa, Balaam'ın
yanlış öğretisine sürüklendi. -Dünya ile uzlaşma yoluna giden Bergama
kilisesinin yaptığı gibi.
4. İsrailliler yerleştikleri Kenan topraklarındaki komşu
kavimlerin örfüne ve putlarına yöneldiler, Yezebel'in baskısıyla imandan
uzaklaştılar: Tıpkı kötü örf ve adetlerin egemen olduğu Tiyatira kilisesinin
durumunda olduğu gibi.
5. Yahudiler,
Tanrıları Yahweh'yi ve onun buyruklarını göz ardı edip ikiye bölündüler.
Sürgüne gönderildiler: Uyanıp yeniden uykuya dalan Sart kilisesinde olduğu
gibi.
6. Yahudiler esaretten, sürgünden kurtulduklarında yeniden
Tanrı'ya ve onun sözüne döndüler: İsa Mesih'in sözlerine sadık kalan
Filadelfiya kilisesinin durumu gibi.
7. İsa Mesih yeryüzüne geldiğinde, Yahudilerin Tanrı'ya
bağlılığı göstermelik durumdaydı. Sonra İsa Mesih'in çarmıha gerilmesine önayak
oldular: İmandan ayrılan Laodikya kilisesinin durumu gibi.
Bu durumda Yahudi ve Hristiyan melezi olan evanjelizm büyük hedeflerinden biri de büyük isarail
devletini kurmak ve bir kısmı hariç çoğu Yahudileri siyon dağında
öldürecekledir.
Şimdilik yazımı burda
sonlandırıyorum başka bir yazıda görüşmek üzere…

Hiç yorum yok:
Yorum Gönder